Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Żyrardowie służy dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej umysłowo z terenu województwa mazowieckiego i dawnego województwa skierniewickiego. Nauczaniem, wychowaniem i opieką objęci są uczniowie i wychowankowie, którzy ze względu na złożoność wad rozwojowych nie mogą sprostać wymaganiom szkoły masowej. Pod kierunkiem nauczycieli i wychowawców opanowują nie tylko tajniki wiedzy i umiejętności edukacyjne, ale także zdobywają zawód, aby radzić sobie w dorosłym życiu nie być ciężarem dla rodziny i społeczeństwa.
Internat
Wychowankowie trafiający do internatu są niesamodzielni, infantylni, zagubieni i często osamotnieni. Ich upośledzenie lekkiego lub umiarkowanego stopnia jest przyczyną stresów, konfliktów i nerwic, oraz problemów z adaptacją do warunków panujących w internacie. Wychowawca, by właściwie realizować przypisane mu funkcje, nie może ograniczać się tylko do styczności z wychowankiem.
Podstawowym zadaniem internatu, jako placówki specjalnej jest zapewnienie wychowankom powodzenia w nauce szkolnej oraz wspomaganie ich rozwoju umysłowego, w sposób bezpieczny i spokojny po zakończeniu zajęć szkolnych. Praca opiekuńczo-wychowawcza ma charakter rewalidacyjny i profilaktyczny.
Szkoła przyszpitalna
Zajęcia odbywają się w systemie klas łączonych oraz indywidualnie przy łóżku dziecka. Nauczyciele szkoły szpitalnej starają się, aby likwidować napięcia i stresy związane z chorobą i pobytem w szpitalu. Dziecko ma szansę wyrównania braków w nauce i powrotu do zdrowia w warunkach mu przyjaznych. Oprócz zajęć dydaktycznych prowadzone są pod nazwą „zajęcia artystyczne" lub "zajęcia wspólne", ciekawe spotkania o charakterze rozrywkowym. Są to zabawy plastyczne, muzyczne, spotkania z książką, czasopismami, filmem, itp.
|
Głównymi celami i zadaniami działalności szkoły są: |
|
- przygotowanie dzieci i młodzieży do dorosłego, samodzielnego życia poprzez wyposażenie w potrzebne wiadomości i umiejętności,
- integracja ze środowiskiem lokalnym,
- opanowanie umiejętności czytania, pisania, liczenia, zdobycie wiadomości o przyrodzie, dziejach naszego kraju oraz innych umiejętności niezbędnych dla aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, kulturalnym i zawodowym,
- przygotowanie do życia społecznego poprzez naukę prawidłowej organizacji życia rodzinnego, gospodarowania budżetem domowym, organizacji różnych form wypoczynku dla siebie i rodziny,
- kształcenie umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
- usprawnianie nie zaburzonych funkcji psychicznych i fizycznych, korygowanie nieprawidłowości rozwojowych i rozwijanie uzdolnień.
|